چرا آخرهفته ها بی حوصله هستیم؟ + 3 راهکار عملی

چرا اکثر اوقات، روز های آخر هفته برامون غیرقابل تحمل میشه؟

خیلی از ماها، در طول هفته، منتظر رسیدن آخر هفته هستیم و کلی هم براش برنامه داریم؛ اما یه سری هم هستن که توی این ایم دچار استرس و نگرانی و ناراحتی میشن.

 دلگیری غروب جمعه دیگه کلمه ی خیلی آشنایی برای هممونه. توی این مقاله اول دلیل غم آخر هفته‌ها رو بررسی میکنیم و بعد راهکارهایی برای مقابله با این موضوع ارائه میدیم.

دلایل بروز افسردگی در آخر هفته ها

1. نداشتن یک برنامه مناسب

معمولا خیلی از آدما برای آخر هفتشون برنامه دقیق دارن. می‌دونند باید چه کارهایی انجام بدن و توی مسیر هدفشون حرکت می‌کنن.( یه سریام همش مهمونین)

گاهی اوقات ترجیح می‌دیم آخر هفته‌ها کار خاصی انجام ندیم، به‌خصوص اگه دچار افسردگی هم باشیم. نداشتن یه ساختار و برنامه مناسب، دلگیری ما رو بیشتر میکنه.

2. نداشتن تعاملات اجتماعی

هنگام افسردگی، ارتباط با دیگران نسبت به حالت عادی می‌تونه کار سخت تری باشه. معمولا برای اینکه از دایرهٔ امن و راحتمون بیرون نیایم، خودمون رو توی خونه حبس می‌کنیم. اگه نیازی به کار کردن نبود،یه سریا ترجیح می‌دادن به‌جای معاشرت و تعامل با بقیه، تو خونه بمونن و بیشتر بخوابن. اجتماعی‌بودن تو ذات هممون هست و اگه آخر هفته‌ها تنها باشیم، نشونه‌های افسردگی رو بیشتر میتونیم حس کنیم.

3. مقایسه کردن خودمون با بقیه

معمولا موقع های دلگیری و افسردگی، انرژی و اشتیاقی برای انجام کارهایی که قبلا از اونها لذت می‌بردیم رو توی خودمون احساس نمی‌کنیم. وقتی زندگیمون رو با زندگی کسایی مقایسه کنیم که همش تو عشق و حالن، با بقیه معاشرت می‌کنن و کارهایی رو انجام می‌دهن که ما هم قبلا انجام می‌دادیم، حس دلگیری و افسردگی مون بیشتر بیشتر میشه.

راهکارهایی برای مقابله با دلگیری آخر هفته

۱. برای آخر هفته از قبل برنامه‌ریزی کنید

برنامه ریزی

پیشنهاد می‌دم برای آخر هفته‌ برنامه‌ریزی کنید و توی طول هفته منتظر رسیدن بهش باشید تا یکم کمتر سردرگم باشید. . اگه احساس افسردگی شدیدی دارید، بهتره برنامه‌ها رو به بخش‌های کوچیک‌تر و ساعتی تنظیم کنید. حتی انجام‌دادن کارهایی تویفهرست‌تون مثل خوردن صبحونه، حموم کردن یا خرید خونه می‌تونه حس بدست آوردن یک دستاوردی رو بهتو.ن بده تا احساس بهتری درباره خودتون داشته باشید.

۲. برای تعاملات اجتماعی برنامه‌ریزی کنید

دوستان

هرچند توی خونه موندن رو ممکنه به بیرون رفتن ترجیح بدید، اما این کار فقط و فقط بهتون ضرر میرسونه.

قبل از رسیدن به آخر هفته، با دوستاتون یه برنامه بچینید تا همدیگه رو ببینید! اگه ازش طفره برید با پا میام تو صورتتون 🙂

۳. برنامه‌ای برای استراحت‌ داشته باشید

به علاوه اینکه برای وقت گذروندن با دوستاتون یا خانوادتون برنامه ریزی میکنید (هرکی که باهاش بیشتر حال میکنید)، یه تایمی رو هم به استراحتتون اختصاص بدید! 

دیگه گند تفریح رو در نیارید:) برای تایم استراحتتون هم ارزش قایل باشید و براش برنامه ریزی کنید.

۴. اگه هنوز احساس افسردگی دارید این کارها رو انجام بدید

افسردگی

اگه خوابیدن یا غذاخوردن براتون مشکله و یا فکرهای نگران‌کننده توی سرتونه یا مدام گریه می‌کنید یا احساس ناامیدی شدیدی دارید، احتمالا با موضوع شدیدتری نسبت به یه دلگیری آخر هفته روبه‌رو شدید و ممکنه به افسردگی مبتلا شده باشید؛ پس توی چنین موقعیتی، بهتره به‌دنبال کمک‌گرفتن از یک متخصص روان‌شناس و یا مشاور باشید.

تامام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *